Josien Geerdink

Josiens studio, aan de Zuiddijk in Zaandam, staat vol met een glasoven (een soort keramiekoven maar met een complexe stookcomputer) en verschillende machines om glas te zagen, slijpen en polijsten. Maar, vooral ook met heel veel natuurlijke materialen en kilo’s was waarmee zij haar modellen creëert. Van het uiteindelijke model maakt zij een hittebestendige mal om in de glasoven te gebruiken.

Een van haar favoriete technieken is pâte-de-verre, glaspasta. Deze techniek roept verschillende associaties op. De glasobjecten lijken soms helemaal niet van glas en mensen zien het eerst als suikergoed of sneeuw. Dan, als het licht ze raakt, doet de schittering aan ijskristallen denken en komen de subtiele kleuren tot leven. Haar pâte-de-verre objecten ontstaan uit een grote fascinatie voor het moment van transitie. Van ijzig bevroren naar beweeglijk vloeibaar. De strak gespannen breekbare inertie (winter, fuyu) waar vloeibare levenskracht een weg door zoekt.

Door haar heel eigen en bijzondere toepassing van de pâte-de-verre techniek bereikt zij een schitterende spanning tussen de robuuste stevige vorm en de ijle, breekbare glas materie. Als contrast werkt zij ook graag met Kilncasting. Bij deze techniek wordt het glas (in brokken) vloeibaar gestookt (tussen 800 en 1000 C) waarna het in een ovenvaste mal stroomt. De glasobjecten met deze techniek gemaakt zijn veel robuuster, vol glas en geven een prachtig contrast tussen hoge transparantie en zachte structuur.

Ode - Josien Geerdink

Solar

Fuyu no kinoko

Fuyu

Josien Geerdink